vrijdag 18 mei 2012

The choochootrain to Béziers

Vrijdag 18 mei 2012

De trein is een prachtig vervoermiddel. Zeker als zo'n trein een TGV is. Met een snelheid van meer dan 215 km/u rond Parijs. Dat schiet lekker op.
Het interieur van de hogesnelheidstrein is ook geweldig. Ook in de 2e klasse zijn de zitplaatsen ruim genoeg. De stoelen zitten heel comfortabel. Vloerbedekking (!) op de vloer; de zijwanden onder de ramen bekleed en keurig afgewerkt. Stopcontact per zitunit voor het opladen van mobiele apparatuur. Én: het is schoon! Enig minpunt: géén draadloos internet! En dat in een tijd dat deze apparaten bijna onmisbaar zijn geworden. In ieder geval onmisbaar voor de moderne pelgrim die contact met thuis wil onderhouden.
De gehele reis per trein van Coevorden naar Béziers gaat ongeveer 13 uur en 15 minuten duren. De tickets voor de reis heb ik vooraf al geregeld. Een dagkaart van de Hema (dank je Ria) voor het eerste gedeelte; Het TGV-ticket in Arnhem opgehaald.
Eerst naar Zwolle met de sneltrein. Lekker opschieten: Binnen 40 minuten arriveren we op station Zwolle. Daarna reis ik per intercity naar Amsterdam Airport. Het is niet echt druk in de trein. En ook dit deel van de reis vliegt voorbij. De trein rijdt op tijd!
Voordeel van de intercity: gratis internet.
De dagkaart voor dit deel van de reis had ik kunnen besparen. Geen controle gehad.
Op Schiphol stap ik over op de HiSpeed-intercity. Via Den Haag, Rotterdam en Roosendaal richting Brussel. In België stoppen we nog in Antwerpen, Mechelen en Brussel Centraal. Eindstation is Brussel Zuid.
Terwijl ik dit schrijf heeft de TGV er zin in. Met een snelheid van bijna 300 km/u richting Lyon. Te voet was ik hier niet zo snel doorheen gekomen.
De HiSpeed-intercity was dermate vol dat ik toevlucht heb gezocht in de 1e klasse. Met mij gelukkig nog een aantal anderen. Bij de kaartcontrole is de conductrice eerst wat snibbig, maar als ze merkt dat er meerdere 'zwartrijders' zijn geeft zij het direct op.
Tijdens dit deel van de reis nog wel leuke contacten met een stel uit de omgeving van Roosendaal en een Amerikaan uit San Diego. Een andere prettige afleiding is een groep meiden verkleed als matrozen. Hun kapitein neemt blijkbaar afscheid van het vrijgezellenbestaan. Dat gaan de dames, die in Rotterdam zijn ingestapt, vieren in Antwerpen. Onderweg wordt de Prosecco meermaals uitgeschonken.
Brussel Zuid is een groot station: een heel groot station. Naar mijn idee kan alleen Utrecht zich meten met deze omvang. Ook hier is het schoon en netjes. Ondanks de drukte van ontelbare voorbijgangers.
Hoewel de TGV volgens de informatie is volgeboekt zit ik lekker alleen in mijn rij. De coupé is ook lang niet vol. Bij ieder station is het spannend of er iemand naast mij komt, maar het gebeurt niet. Maar dan nog: ondanks de gereserveerde plaats kunnen de zitplaatsen uitgekozen worden.
Nog even en we zijn al in Lyon. Béziers komt zienderogen dichterbij. Dankzij de TGV.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten