dinsdag 22 mei 2012

A lazy sunday

Zondag 20 mei 2012

Narbonne is een oude stad. Gesticht als een Romeinse kolonie in Gallië. Er is midden in het centrum zelfs een stukje van een oude Romeinse weg blootgelegd. De via Domitia, ooit de weg die Rome met Spanje verbond.
Ik ben nu ook in het land van de Katharen. Eens bevolkten deze Katharen of Albigenzen grote delen van Zuid Frankrijk. De Katharen hielden er een totaal andere beleving van het geloof op na. In de ogen van Rome waren zij ketters. De groeiende populariteit was een grote bedreiging. Ook moest aan hun weigering om bepaalde belastingen te betalen een einde komen. Dus riep de paus gelovigen op tot een kruistocht. Na een meer dan 40 jaar durende bloedige oorlog werden de laatste Katharen bij Montsegur verbrand. Voorlopig was de absolute macht van Rome hersteld. Het spreekt voor zich waarom juist dit gebied mij zo interesseert.
Dat begint allemaal in Narbonne. Nu ik, min of meer gedwongen, niet ver kan wandelen, besluit ik nog een nacht in Narbonne te blijven. En daarbij de binnenstad wat te verkennen. Zo goed en zo kwaad dat gaat, soppend in mijn schoenen.
Heel oude gebouwen wisselen af met nieuwe. Vergane glorie en bouwvallen met schreeuwend neon. Er zijn de parkjes en monumenten. En dwars door het centrum stroomt een kanaal. Waar men langs beide kaden kan flaneren. Of ontbijten. De mensen zijn vriendelijk, groeten of wensen 'bon apetit'.
Helaas was het niet mogelijk om de kathedraal van binnen te bezichtigen. In de mooi aangelegde tuin ontdekte ik wel verrassend gedenkstenen met gedichten van Nederlandse dichters. Van Theun de Vries in het Fries en 'Tuin' van Gerrit Kouwenaar. Waarom juist deze dichters kon ik niet achterhalen.
Ik besluit mijn hotel op te zoeken. Vanmorgen een ander geboekt. Het ligt net buiten de stad. Maar is een stuk goedkoper en kwalitatief zelfs beter.
Druk bezig geweest met kleren wassen en een manier te vinden deze ook te drogen. De kamer heeft een airco die ook verwarmt. Daardoor worden de kleren en later zelfs de schoenen mooi droog. Maar het raam moet wel open. Zo warm!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten