zaterdag 23 juni 2012

A hard days night

Vrijdag 22 juni 2012

Eens te meer een nacht in de Albergue en eens te meer heel slecht geslapen. Zelfs met oordoppen in was het waardeloos. Eerst slaap ik dan wel een tijdje, maar word ineens wakker van ieder geluidje. En ik kom dan heel moeilijk weer in slaap. Door alle ergergis kwam toen de gedachte op om maar bij het eerste daglicht te vertrekken. Dus liep ik om 6 uur vanochtend al buiten. Op weg naar de route. Via een lift naar de benedenstad Op het plein nog een laatste internetbericht; naar de volgende slaapplaats.
De Camino trekt meer het binnenland in. Afscheid voor even van de zee. Het schijnt dat we wat meer de orginele pelgrimsroute van lang vervlogen tijden volgen. Als het waar is, waren die gasten vroeger net zo maf als de routebouwers van de Grande Randonnees. Vandaag was namelijk weer een 'de berg tot op de top beklimmen' dag. Gelukkig zijn de meeste paden redelijk goed te bewandelen.
De routeaanduiding is hier soms iets minder opvallend. Ik had sl eens gezegd dat zelfs een blind paard de route nog kon volgen. Wie raakt er vervolgens dan de weg kwijt? Juist! Ach het heeft een kilometer of 3 extra gekost en maar een extra afdaling en extra beklimming. Daar merkt mijn topfitte lichaam amper iets van.
In Markina Xemein twijfel ik of ik nog verder zal wandelen. Het linker onderbeen begint op te spelen. Toch nog maar een stukje, tot Monasterio de Zenarruza: een klooster. Iedere pelgrim hoort op zijn pelgrimage ten minste een keer in een klooster te slapen. Toch?
De monnik die de pelgrims verwelkomt, is er een uit duizenden. Heel vriendelijk, spontaan en warm. Hij regelt van alles en zorgt heel goed voor zijn pelgrims. We krijgen zelfs een warme maaltijd in de vorm van een heerlijke soep. Ook daar is hij druk met vertellen. Om te eindigen met een Spaanse of Baskische gezegde: 'als een schaap blaat, kan het geen gras kouwen!'
We liggen met 9 pelgrims uit 7 verschillende landen in een kamer van 4x6 meter. Dat wordt weer leuk vannacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten