vrijdag 13 juli 2012

Caballeros toen en nu

Zondag 8 juli 2012
Primitivo heeft eigenlijk niets te maken met de gesteldheid van de wegen of met slechte overnachtingsmogelijkheden. Het is in feite de eerste van alle Camino's naar Santiago de Compostela.
In 800 zoveel "ontdekte" de Galicische priester Pelayo het vermeende graf van de apostel Jakobus. Het gaat niet om Jacobus de Rechtvaardige (of broeder des Heeren), dit is Jakobus de meerdere of de oudere. Een van de eerste volgelingen van die bijzondere Leraar. Er is een hele legende hoe de beenderen van deze apostel in Santiago terechtgekomen zijn. Maar de priester heeft ze dus uiteindelijk ontdekt.
Na het DNA-onderzoek en het onomstotelijke bewijs dat het hier om de apostel ging, besloot Alfolpho II met zijn hele hofhouding op bezoek  te gaan. Deze koning van Asturia was dus in feite de eerste pelgrim: de pelgrimage naar Santiago was geboren.
De Primitivo houdt zo veel mogelijk vast aan de oorspronkelijke paden en wegen. Natuurlijk is dat niet consquent door te voeren. Ook zijn veel oude wegen nu doorgaande, geasfalteerde wegen. Toch zijn er nog genoeg paden die een orginele sfeer en een authentiek gevoel weergeven.
Eigenlijk is het wandelen van de ene naar de andere vallei. Voordeel in veel van deze valleien is de absolute rust die er heerst. Puur genieten van de natuur. Nadeel van het vallei-jumpen is dat er steeds een 'drempel' genomen moet worden. Hoewel ik daar vandaag weinig moeite mee had. Het gaat nog steeds niet echt de hoogte in.
Een ander mooi gegeven op de Primitivo is de informatie die her en der geleverd wordt. Ook al is die informatie summier. Bij oude bruggetjes, kerken en paden staan borden met de opmerking wanneer het object voot het eerst in de annalen genoemd werd. Bijvoorbeeld: de kerk werd voor het eerst genoemd in de 13e eeuw; deze brug werd hersteld in de 19e eeuw; reparatie in 19xx. Summier, maar informatief.
Bij een klein kapelletje even buiten Oviedo ontmoet ik Mercedes. Zij is geïnteresseerd in de pelgrimage en de Camino. Een leuk gesprek met een spontane leuke vrouw. Bij een oud kerkje met waterplaats een kort gesprek met een jonge man uit Parijs. Samen met zijn vriendin deze dag in Oviedo gestart. En nu al beenproblemen.
Ook loop ik rond in een cross-country voor horses and men (m/v). De eerste keer hoor ik galloperende paarden ergens in de vallei. De tweede keer zit ik zo in het verhaal van de pelgrimkoning dat ik denk dat ik zelfs de geluiden erbij fantaseer. Maar nee, ik zie op een tegenoverliggende helling paarden met berijders rennen. Later, op het pad waar ik een hoefijzer vind, tien tot twintig en misschien nog meer rijders en paarden. Met donder en geweld door het bos. De laatste keer is bij het eindpunt, de finish van de cross. Fantastisch al die trotse cowboys and girls en de paarden net zo trots en vier.
Als ik in Grado koffie drink op een terras, spreekt een oudere man mij aan: 'peligrino, waar vandaan? Waar heen?' Grado is het eindstation van de dag. Als ik vertel hier te willen overnachten in Albergue of goedkoop adres, laat hij weten een apartement te hebben op slechts 300 meter afstand. Ik word zelfs met de auto gebracht. Het apartement is sober, maar heel goed.
Waar hoefijzers al niet goed voor zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten