woensdag 13 juni 2012

Another 25 miles to go

Zondag 10 juni 2012

Na een nacht met weinig slaap en veel gesnurk al heel vroeg op weg. Rond 8 uur. Erg vroeg, maar toch ook prettig. Ik heb een lange etappe van circa 36 - 37 km voor de boeg.
Vier van de zes pelgrims gaan deze ochtend richting St. Blaise en Mouleon. De Belgische gaat naar het zuiden, naar Spanje. De Duitse neemt eerst een rustdag en gaat ook zuidelijk. Serge, de Braziliaan, is al heel vroeg vertrokken. Tegen de klok van zes. Nadat hij met zijn lawaai iedereen wakker gemaakt had. Jacques vertrekt als tweede. Hij wil niet verder dan St. Blaise. Alice, de file Francaise, wil net als ik naar Mauleon. Zij vertrekt voor mij, maar bij de St. Marie basiliek treffen we elkaar al. We gaan daarna samen op weg. Na de eerste kilometers pakt zij haar eigen tempo en langzaam maar zeker blijft zij steeds verder achter.
Nadat ik wat foto's van de omgeving heb gemaakt, heeft Alice me weer bijgehaald. Daarna lopen we gelijk op naar het volgende dorp. In het park aldaar, heeft Jacques net zijn pauze achter zich. We kletsen wat en terwijl wij iets eten vertrekt Jacques.
Op het volgende stuk laat ik eerst Alice achter en even later heb ik Jacques ook weer ingehaald. De oudere fransman zal ik alleen nog zo nu en dan in de verte achter mij zien. De francaise raak ik kwijt, om haar pas in St. Blaise weer terug te vinden. Het is toch erg fijn om alleen te lopen.
Vlak voor St. Blaise ontmoet ik een ouder echtpaar in het bos. Als ik aan kom lopen roepen zij mij al iets toe. In het Nederlands! Of ik die Nederlander ben? Ik ervaar dat Alice inmiddels voor mij loopt. Ik had eerder een wegwijzer gemist. Zij had bij de wandelaars naar mij geïnformeerd. We komen aan de praat; ik gun mij zelf de tijd hiervoor. Gelukkig! Het zijn mensen uit de buurt van Rotterdam op vakantie hier in de buurt. Maar zij kennen Coevorden, want ze hebben er een tijdje gewoond(!). Op de Ballast, in de Wilhelmina Druckerstraat(!). Hoe bizar wil een mens het hebben. Kort daarna neem ik afscheid van het aardige stel.
Vanaf dat moment gaat het langzaam maar zeker steeds harder regenen. Tegen de tijd dat ik St. Blaise bereik, giet het. Ik zie de kerk en besluit daar naar binnen te vluchten. Bij de ingang staat de stok van Alice. Binnen vind ik haar, druk bezig met eten. Een goed moment voor een time out.
Het blijft maar regenen en wij beginnen te twijfelen over ons reisdoel. Wikken en wegen, komen er nog niet uit. Alice stelt voor koffie te drinken bij het restaurant naast de kerk. Als zij door de regen sprint, komt Serge net naar buiten. Hij wil ook door naar Mauleon. En uiteindelijk gaan wij toch ook. We zijn toch al doorregent. Het regent pijpenstelen. We nemen de doorgaande weg. Niet langer de Chemin. Door het bos en over de heuvels is het nog 16 km, via de weg is het circa 12. Dat scheelt geen slok, dat is een hele borrel.
Mauleon oogt zo groot als Oloron, maar is koud, kil en uitgestorven. Aan het eind van deze lange etappe hebben we wel een borrel verdient. En we genieten op een terras van de gedane arbeid, de zon die even terugkomt en de borrel.
Daarna gaan we naar ons slaapadres. Het is top. Twee slaapkamers, een keuken. Echt geweldig en inclusief ontbijt slechts € 18,00.
Tel uit de winst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten