woensdag 6 juni 2012

Lourdes

Dinsdag 5 juni 2012
Bedevaart! Wat is het toch een bijzonder fenomeen. En in Lourdes is het natuurlijk heel extreem. Aan de ene kant is er het commerciële aspect. Hotels, restaurants, beelden, kaarsen en andere religieuze voorwerpen. En het gewijde water natuurlijk. Aan de andere kant is er geloof. Geloof èn hoop. Geloof dat het gewijde water en de gewijde grot voor een wonder kunnen zorgen. En de hoop dat dit werkelijk gebeurt.
Als de critische bezoeker, of de critische pelgrim, door de commercie heen kan kijken ziet hij de kracht van dat geloof. Dat geloof heeft niets met wetten, regels of richtlijnen van het Vaticaan te maken. Dit is de pure spirituele intentie.
Dan voelt Lourdes als een heel bijzondere stad. Waar uiteraard veel oude en zieke mensen verblijven. Maar waar echter ook heel veel jeugd de helpende handen uit de mouwen steekt. Om deze oude en/of zieke mensen te helpen. Juist om de zieke en zwakke medemens naar de processies of naar de grot te begeleiden.
Jeugd vanuit organisaties als scouting of kerkgroeperingen. In deze paar dagen echter meest schoolkinderen. Hoofdzakelijk Engels en Frans en in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Herkenbaar aan hun eigen kleur hoedjes en de onvermijdelijke sweaters waar het de Engelsen betreft. Ik vond vooral de enthousiaste inzet van deze jonge mensen prachtig om te zien.
Lourdes is op de Chemin St. Jacques een officiële halte en dus ging ik op zoek naar het Hébergement voor een stempel in het Credential. Van de beheerder hoorde ik dat men in feite in ieder dorp bij de kerk een stempel kan halen. Dat wist ik niet. De meeste kerken zaten echter ook op slot.
Bij het Refuge sprak ik Kurt, een pelgrim uit Schweinfurt. Hij is 4 weken geleden gestart in Arles. Kurt was zo juist aangekomen in Lourdes en liep dus de afgelopen tijd in feite een dag achter mij. Morgen gaat hij weer verder; ik geef mijn voeten en mijn lichaam nog een dag extra rust.
Morgen toch maar naar de grot?
(Voor meer informatie over Lourdes en de ontmoetingen van St. Bernadette en Maria: zie Wikipedia en verder)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten